Nieuwe VR headsets krijgen brein-computer interface die onderscheid fantasie en realiteit opheft

—————————————————————————————————————————————–

BCI kan ook gebruikt worden om ongewenste gevoelens of emoties te verminderen of zelfs te verwijderen, of om goed te kunnen slapen – (Wie wil er nou niet ontsnappen aan deze almaar krankzinniger wordende wereld?)

—————————————————————————————————————————————–

Valve, het bedrijf achter games zoals Life en Counter-Strike, ontwikkelt een nieuwe VR headset die voorzien is van een brein-computer interface (BCI), waardoor een speler niet meer in staat is het verschil tussen fantasie en realiteit te zien. Nieuwe games worden zó bedrieglijk echt, dat de speler zelfs (gereduceerde) pijn zal kunnen voelen als het karakter dat hij speelt gewond raakt. Als de hersenen van spelers ervan overtuigd kunnen worden dat alles wat ze zien en voelen – en ook ruiken en proeven – ‘net echt’ is en er zelfs emoties bij hen kunnen worden gegenereerd, dan is het een kwestie van tijd voordat verstokte gamers zich er compleet in verliezen, en vergeten dat ze in een spel zitten.

Brein-Computer-Interfaces (BCI’s) zijn de toekomst, denkt Gabe Newell, hoofd van Valve. Zijn bedrijf werkt reeds aan ‘gemodificeerde VR hoofdbanden’ die ontwikkelaars kunnen gebruiken om te experimenteren met signalen in de hersenen. Valve werkt hiervoor samen met OpenBCI, dat VR headsets maakt.

Data van hersenen en lichaam worden in games verwerkt

Game- en software ontwikkelaars zullen de gemodificeerde hoofdbanden / headsets standaard gaan gebruiken, denkt Newell. ‘Want er is simpelweg teveel bruikbare data’ die afkomstig zijn van het brein en het lichaam van een speler, zoals of deze opgewonden, verrast, verveeld, bedroefd, bang of geamuseerd is. Deze informatie wordt vervolgens verwerkt in de game om deze nog meer te ‘personaliseren’, waardoor de speler letterlijk in de game wordt ‘ondergedompeld’.

Met een BCI worden niet langer enkel de ogen, maar alle zintuigen en zelfs de emoties van de speler gebruikt en geprikkeld. In visueel opzicht zal er geen verschil meer zijn met de realiteit. Naast het ‘bespelen’ van gevoelens en emoties kan de hoofdband straks ook gebruikt worden om beter te kunnen slapen. ‘Slaap wordt een app die je gebruikt en waartegen je zegt: o, ik heb die bepaalde hoeveelheid slaap nodig, en zo en zoveel REM slaap.’

Ongewenste emoties en gevoelens kunnen ermee worden verwijderd

Newell ziet nog een ander voordeel: ongewenste gevoelens en emoties in het ‘echte leven’ kunnen met deze technologie worden verminderd of zelfs verwijderd. Dit doet me denken aan een bericht van een paar jaar geleden over Chinese scholen die voor alle leerlingen hoofdbanden verplicht stelden, waarmee hun emoties konden worden gelezen, en de docenten door middel van een van kleur veranderend lichtje meteen konden zien of een kind wel goed oplette, of dat het was afgeleid en ergens anders aan dacht.

De eventuele volgende stap is dus reeds in ontwikkeling: scholieren – en later bijvoorbeeld ook werknemers – dwingen om hun aandacht bij hun werk te houden, door ‘ongewenste’ gedachten te neutraliseren, en/of de ‘juiste’ gevoelens op te wekken. Het zal geen uitleg behoeven dat deze technologie een fantastisch middel voor dictaturen is om het gedrag van hun onderdanen totaal te controleren en te besturen.

Gamers kunnen straks zelfs pijn van hun spelkarakters voelen

Game ontwikkelaars zouden de nieuwe functies van BCI’s kunnen gebruiken om de speler een zo ‘echt’ mogelijke ervaring te geven, door deze ook (gereduceerde) pijn te kunnen laten voelen, bijvoorbeeld als hun spelkarakter gewond raakt.

Newell erkende dat hier gevaren aan kleven, zoals dat je mensen pijn kunt laten voelen die verder gaat dan hun eigen menselijke lichaam, bijvoorbeeld als hun headset, of een ander voorwerp, beschadigd raakt. Een voor de hand liggend veel groter potentieel misbruik noemde hij niet: bij mensen die – al dan niet verplicht – zo’n hoofdband dragen kan op afstand naar willekeur pijn worden toegebracht als ze zich niet aan de regels houden.

Hackers, en toepassingen op gebied van prothetica en neurowetenschap

Een andere mogelijke bedreiging is dat de BCI’s worden gehackt, en kwaadwillende vervolgens alles met een gamer kunnen doen wat ze willen. ‘Niemand wil zeggen ‘herinner je Bob nog? Weet je nog hoe Bob werd gehackt door malware? Rent hij nu nog steeds naakt door de bossen?’

De research van Valve raakt ook andere gebieden, zoals de prothetica- en neurowetenschap industrie. Valve ruilt research voor expertise, en draagt zo bij aan de ontwikkeling van synthetische lichaamsdelen waar in de toekomst echt ‘gevoel’ in kan zitten.

Fantasie wordt realiteit (of is de realiteit reeds fantasie?)

Kortom: ergens in de komende jaren komt er VR technologie op de markt waarmee mensen volledig kunnen opgaan in een digitale wereld die in alle opzichten niet meer van de realiteit te onderscheiden is, inclusief je virtuele lichaam, dat exact hetzelfde zal (aan)voelen als een fantasielijf of uw eigen lichaam (of juist minder of meer, al naar gelang u – of de overheid? – dat zo programmeert).

Het valt niet moeilijk voor te stellen dat mensen zich compleet gaan verliezen in zo’n virtuele realiteit, en zelfs kunnen vergeten dat het ‘niet echt’ is. Als hun virtuele realiteit dan van buitenaf gehackt wordt door een kwaadwillende partij, dan kan dat wel eens een bijzonder onprettige, misschien zelfs permanente ervaring worden.

Heeft u, kijkend naar de wereld om u heen, naar de almaar groter wordende gekte en waanzin van de mensheid, of misschien ook wel naar gebeurtenissen in uw eigen leven, ook wel eens het idee dat u in een slechte game van kosmische omvang bent beland? Nou… het is niet langer pure fantasie dat dit misschien nog zo is ook. Wellicht was ‘The Matrix’ meer dan enkel een legendarische science fiction trilogie, waarvan zeker het eerste deel eigenlijk door iedereen gezien zou moeten worden om een goed beeld te krijgen van wat er binnenkort (of juist al heel lang?) technologisch mogelijk is.


Xander

(1) Technocracy News
Afbeelding: Gerd Altmann , Pixabay

Zie ook o.a.:

24-05: Wetenschappers maken proteïne waarmee hersenen en gedrag kunnen worden gecontroleerd
18-04: Einde evolutietheorie? Microsoft wetenschappers denken dat universum zelflerende computer is
23-01: Microsoft krijgt patent op virtuele opstanding uit de dood
07-01: ‘Fase 2 van lockdown totale beschaving en technocratische A.I. machtsovername nabij’

2020:
28-11: Visie World Economic Forum voor de wereld na Covid: Een afschuwelijke toekomst
19-11: Klaus Schwab (WEF) wil wereldwijd verplichte hersenscans en implanteerbare microchips (/ Vaccinpaspoort en hersenscan als je grens over wilt – Implanteerbare microchips koppelen mens aan A.I. – Gedachten lezen wordt business model)
11-09: Zelflerende A.I. zegt ‘niet te kunnen voorkomen de mensheid te vernietigen’
03-09: ‘Implanteerbare 5G nanotech biosensor al vanaf 2021 in Covid-19 vaccins’ (/ Transhumane mens wordt geïntegreerd met wereldwijd digitaal controlesysteem)
06-08: Elon Musks hersenchip die mens aan computers koppelt en emoties controleert bijna klaar (Chip moet mensen al over 5 tot 10 jaar laten samensmelten met A.I. (kunstmatige intelligenties))
16-07: Weer een arts die waarschuwt voor het DNA veranderende Covid-19 vaccin (/ ‘De oude soort mens wordt misschien wel vernietigd, de nieuwe zal totaal worden gecontroleerd en zelfs geen eigen gedachten meer hebben’)

2019:
21-12: ‘Global Mega Trends’ consulting rapport voorziet transhumane mensheid in 2030 (/ ‘Alomtegenwoordige 6G gaat mensen en machines vanaf 2030 volledig integreren’)
06-11: Omnigeweld: ‘Samenleving wordt door technologie voor iedereen extreem onveilig’ (/ Oxford filosoof: ‘Enige manier om wereldwijde catastrofe te voorkomen is een universeel en allesomvattend controlesysteem’)
31-05: Techno-tirannie: De ijzeren vuist van de totale digitale controlestaat komt eraan (/ ‘Dit is geen vrijheid, dit is geen vooruitgang, maar een enkele reis naar levenslange opsluiting in een elektronisch concentratiekamp’)

*Indien u wilt reageren op het forum: lees eerst de siteregels.
*Geloofsdiscussies naar het Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum  verder te praten.

25

  1. Doet me heel erg denken aan de film: Ready Player One. Daar is ook de hele wereld verslaafd aan wat ze noemen, The Oasis.

  2. Willy, het enige wat ik doe is mensen waarschuwen , ook tegen mensen die gevaarlijke uitspraken maken dus inderdaad in mijn beleving jij , in mijn beleving zet jij mensen op een verkeerd pad .
    Trouwens , ik heb liever NIET dat je voor mij bidt , zoals jij in elkaar zit , zal ik daar heel weinig aan hebben.
    Voor jou zal ik ook niet bidden , je moet n.l. WILLEN inzien wat het probleem is.
    En als we het hebben over persoonlijk daar kan jij ( ook ) wat van maar zoals ik al zei : Weerleg mijn argumenten en voorlopig doe je dat niet .

  3. Boeiend artikel. Ik heb hier best veel gedachten over, en dan praat ik over het bewustzijn.
    Deze technologie gaat ook zover komen, maar ik toets dat ook aan het leven. Te ver om op in te gaan, en wellicht niet geschikt voor onder dit artikel, maar het heeft raakvlakken om over na te denken.
    @ P.Kossen, ik begrijp wat u bedoelt en ben het daar mee eens, maar staat toch echt los van de inhoud van het artikel.

  4. Wie wil er nou niet ontsnappen aan de alsmaar krankzinniger wordende wereld. Dat is niet zo moeilijk, keil allemaal die telefoon in de gracht.
    En ga een gesprek aan.

  5. “….dan is het een kwestie van tijd voordat verstokte gamers zich er compleet in verliezen, en vergeten dat ze in een spel zitten.”

    Dat is nu ook al het geval, ze verliezen zich in de virtuele wereld en de dunne scheidingslijn tussen fantasie en werkelijkheid vervaagt stilaan meer en meer.
    Daarom is er ook geen mededogen of medelijden meer, neemt onverdraagzaamheid en agressie toe tot zelfs een mensenleven niks meer waard is.
    Empathie wordt steeds onbelangrijker en wordt op die manier uitgeschakeld.
    Doordat in games en films het moorden en doden zo gemakkelijk gaat, geraakt men gewend aan gruwelijke beelden, aan bloed, aan dodelijke slachtoffers, die normaal elk mens shockeren.
    Vroeger werden nooit gruwelijke of bloederige beelden getoond, zelfs niet van dode mensen, lijken lagen onder een laken, afgeschermd van het publieke zicht.
    Nu tonen ze zelfs de meest gruwelijke slachtpartijen, massa’s bloederige doden en onthoofdingen.
    De media helpt ook een handje mee om zelfs kleuters gevoelloos te maken door onverwacht reclames voor series met trailers, waarin bloederige actrices of zombies te zien zijn, tussen de programma’s te gooien waardoor zelfs kinderen elk menselijk gevoel voor het lijden van andere mensen verliezen.
    Een schrikbarende ontwikkeling naar ontmenselijking.
    Kinderen horen beschermd te worden tegen deze hersenspoeling, deze gewenning aan bloederige taferelen, moord en geweld. Kinderen horen empathie en respect voor elk leven aangeleerd te worden.
    Want het is maar een kleine stap na het opgroeien met deze gewenning om in de realiteit ook geweld te plegen en emotieloos, gruwelijk en bloederig, een mens om te brengen. Dat is ook te merken aan de toegenomen criminaliteit door steeds jongere daders.
    Sluipende hersenspoeling om door virtuele spelletjes van kinderen gevoelloze moordenaars te maken omdat elk besef van werkelijkheid zoek is en mensen het leven benemen onbelangrijk is geworden.
    Hiermee wordt dan de boodschap gegeven dat een mensenleven niks waard is en dat moord niet zo erg is.

  6. @Tukker: Het enige wat gij graag doet is mensen tegen elkaar opzetten, ruzie stoken, verdachtmakingen stellen. Gij speelt het spel altijd persoonlijk en niet op de bal. Vaccinatie heeft niets met digitalisering te maken. Volgens mij bent gij iemand die hier op deze website mensen tegen elkaar opzet, dat is mijn mening over U, wie je en wat je ook bent, een triestig geval, ik zal voor jou bidden. Shalom

  7. Die vr headsets zijn zeer verslavend.
    Ik had dat zelfs al met de Google Cardboard, die ik kreeg.
    Toch even proberen…
    Je wordt gemanipuleerd om je ogen af te draaien van het door God geschapenen.
    De natuur, van kleine grassprietjes tot reusachtige bomen, de wolken, de blauwe lucht, mooie gebouwen, leuke doorkijkjes, allemaal Godsbewijs.
    Door je daar van af te houden, krijg je steeds minder kans om nog te gaan geloven in de goede, liefhebbende God.
    God houdt van alles wat Hij geschapen heeft.

  8. Continue game verslaving. Kunnen deze mensen dan nog onderscheidt maken tussen realiteit en virtueel kijkgedrag? Eng dit. Mixen van verschillende dimensies.

  9. Ik denk de laatste tijd steeds meer over de film Matrix.
    Wie kan dit nog weerstaan.
    Dat de Heere HEERE de tijd mag in korten.
    Hij die lacht! Psalm 2.

  10. Fotografie en film werken toch ook allang zo? U ziet iets dat is ingekaderd en op grond daarvan denkt u dat u de werkelijkheid ziet. De “illusionist” (mooi woord: hij werkt met illusies) Victor Mids liet dit mooi zien als hij de kijkers zich enorm liet verbazen, om daarna uit te zoomen naar de omgeving van het getoonde televisiebeeld, waardoor alles plotseling duidelijk werd.
    We zitten dus allang in een ingekaderd wereldbeeld door foto en film. Maar je kunt leren daaruit te ontsnappen. Door rationeel te denken. Door te ontdekken hoe het materiaal wordt opgezet b.v. Ik denk dat we nooit volledig aan een computer gekoppeld kunnen worden. Altijd blijft er het “Ik” dat afstand kan nemen en rationeel kan overdenken of er sprake is sprake is van fictie of feit (tenzij men voortdurend drugs gebruikt).
    Daar spelen wetenschappers een rol, maar ook Jan met de Pet blijkt heel nuchter te kunnen blijven.

  11. Willy, een mens beslist ZELF of hij gedigitaliseerd wil worden, ik heb def besloten om dat niet te doen en ik denk ook niet dat dat zal veranderen.
    Een mens die gevaccineerd is, BEGEEFT zich al op de weg van digitalisering .
    LEVENSGEVAARLIJK, zie ik het fout ? Uitspraak Klaus schwab u bezit niets en u zult gelukkig zijn, kan alleen als je gechipt ben en volledig onder controle bent.
    ALS ik het fout zie, Willy, haal mijn mening neer maar ik ben bang dat je dat niet kan .

  12. Met 5G wordt dit ‘spel’ natuurlijk sneller en realistischer. Zo kweek je goodwill voor 5G.

  13. Ik vind het allemaal goed zolang het maar het mentaal vuil opruimt dat ik via school en media sedert 1945 opgelopen heb; dat zou een hele verademing zijn en zolang ze het maar niet vervangen door nog meer Godjes en Roodkapjes (de wolf is nog boos). Ps. Bambi mag wel in deze hersenspoeling.

  14. @rescue: 2:31 pm. U heeft volkomen gelijk. Ik verwacht van de grote massa -onnozele schapen- helemaal niets meer! Ik vertrouw enkel nog op de God, van Abraham, Isaac en Jacob, en zijn Zoon Jezus.

  15. Wellicht zitten we momenteel in een Matrix. De kans bestaat dat door hieraan te denken we waardeloos worden voor de machines die onze energie gebruiken.
    De Matrix was een geweldige film, maar het is me even ontgaan waarom die machines alleen via mensen aan energie konden komen. Maakt verder ook niet uit voor een actie/syfi film.

    Ik ben de machines wel dankbaar dat ik in het welvarende deel van de Matrix zit en niet een zwerver in bijvoorbeeld Afrika ben….

  16. Nagenoeg 70% van de bevolking zijn zonder bci zelfs niet meer in staat het verschil tussen fantasie en realiteit te zien en rennen met hun domme gedachtengang naar de priklocatie om zo snel mogelijk de gifspuit in ontvangst te nemen en ze zijn er ook nog trots op ook.

  17. De ontmenselijking van de maatschappij om van de mens een digitale slaaf te maken houdt niet op. Alleen een kleine club van rijke miljardairs zal helder blijven denken om over deze gehersenspoelde idioten te regeren. Gezien het zich massaal onderwerpen aan een overheidsspuit ziet het er naar uit dat de massa zich alles zal laten welgevallen en is de conclusie dat ze ook niet beter verdienen.

  18. Ik slaap altijd goed en dit omdat in de nacht de kabouters onverwachts mijne was en kuisen m’n huis op zodat m’n vrouw niet veel hoeft te doen. Dit is een grap natuurlijk. De mensheid staat aan het begin van de digitale revolutie en dit komt door te vorderingen in de ruimtetechnologie. Werkelijkheid en fantasie zullen door elkaar lopen, en ik heb het al dikwijls geschreven op deze website de mens zal in de toekomst ten dele bestaan uit digitale hulpstukken, kijk maar naar de robots die echt op mensen lijken, en zelfs menselijke emotie vertonen, echt bangelijk om te zien; Shalom

  19. Ik citeer:

    “BCI kan ook gebruikt worden om ongewenste gevoelens of emoties te verminderen of zelfs te verwijderen, of om goed te kunnen slapen – (Wie wil er nou niet ontsnappen aan deze almaar krankzinniger wordende wereld?)”

    Verder kwam ik niet want in ons (noem ik het goed?) voorgekauwde-korte-flitsberichten-media-cultuur-tijdperk zijn we het denken afgeleerd.

    Ik verwacht een run op deze artikelen! 😉

Comments are closed.